>

Hoe werken de remmen in een Formule 1-auto?

Remmen

De techniek van Formule 1-auto’s is zeer complex en voor een leek vaak onbegrijpelijk. Van aerodynamica tot DRS: er is wat uitleg nodig om dit allemaal te kunnen begrijpen. Omdat Formule 1 een stuk leuker wordt om te kijken wanneer je de techniek beter begrijpt, leggen wij je alles haarfijn uit. Een rem is in principe een rem, die hetzelfde werkt. Daarmee zou je ook kunnen zeggen dat de rem in je auto hetzelfde werkt als die in een Formule 1-auto. Toch valt er genoeg te vertellen over de remmen die op de Formule 1 bolides zit.

Koolstofvezel remschijven

Ook in de geavanceerde Formule 1-auto blijft het principe vrij simpel: remschijven worden met behulp van hydraulische systemen door remblokken afgeremd. Remmen is die zin bij de Formule 1 dus niet meer dan het omzetten van kinetische energie in hitte. Dit verklaart ook waarom je op snelle circuits de schijven rood ziet opgloeien. De temperatuur van de carbon schijven die in de Formule 1 worden gebruikt, kan tot 1.200 graden Celcius oplopen. Omdat deze temperaturen zo hoog oplopen, wordt er gebruikt gemaakt van koolstofvezel schijven. Dit materiaal is beter bestand tegen hoge temperaturen, waardoor er minder kans is op fading, wat betekent dat de remwerking afneemt bij hoge belasting.

Remmen formule 1

Hoe werken de remmen?

Het blijft vrij simpel: de remschijf draait met het wiel mee en een remklauw met een remblok wordt op de schijf gedrukt. Door de druk van het rempedaal wordt er remvloeistof in het systeem geperst, waardoor de remblokken op de remschijven worden gedrukt. De schijven worden afgekoeld door de flapjes op de voorvleugel en onder de auto. Een deel van de hitte wordt opgevangen en omgezet in elektrische kracht voor de motor. Tijdens het racen kan een coureur zelf instellen hoeveel remkracht er naar voren en naar achteren gaat. Dit bepaalt hoe de Formule 1-auto presteert in bepaalde bochten. Zo zal de afstelling in de regen anders zijn. Normaal gesproken gaat er ongeveer 50 tot 60% van de remkracht naar de voorwielen, terwijl het in de regen juist achter meer nodig is.

Nadeel?

Het nadeel van de remmen is dat de bedrijfstemperatuur vrij hoog ligt. Wanneer de schijven nog te koud zijn, gebeurt er vrijwel niks als je volop op de rem trapt. Daarom zijn deze schijven ook niet geschikt voor normale auto’s. Zodra de Formule 1-schijven op temperatuur zijn, kan er geracet worden. Een Formule 1-auto haalt tijdens het remmen bijna 6G, terwijl een normale auto alle grip verliest bij ongeveer 1G.

G-krachten

Omdat Formule 1-auto’s een topsnelheid van meer dan 350 km/u behalen op rechte stukken, is het belangrijk dat de remmen snel en krachtig werken. Wanneer een coureur afremt van 350 tot 70 km/u, loopt de temperatuur van de remschijven soms op tot meer dan 1000 graden Celcius. De coureur krijgt daarnaast meer dan vijf keer zijn eigen lichaamsgewicht aan g-krachten te verwerken.

Nu je meer weet over de remmen van de Formule 1-auto’s, wordt het volgen van de races nog leuker! Heb je nog vragen over de remsystemen binnen de Formule 1? Laat een reactie achter!

Deel dit verhaal:

Facebook
Twitter