>

Tactiek: Wanneer wordt de Safety Car ingezet?

Safety Car

De safety car wordt tijdens een race ingezet wanneer, zoals de naam het al zegt, de baan niet veilig is. De wedstrijdleiding besluit op basis van veiligheidsredenen om de safety car in te zetten. De Formule 1-auto’s zijn hierbij verplicht om deze auto te volgen en hun snelheid aan te passen. Er zijn verschillende redenen waarom de safety car wordt ingezet. Daarnaast zijn er ook bepaalde regels aan verbonden. Lees snel verder om hier meer over te weten te komen!

Safety Car 2015
Onveilig door crash

Het komt regelmatig voor dat een Formule 1-auto crasht. De auto staat dan stil langs de kant, of ligt uit elkaar in het ergste geval. Op dit moment is het circuit daarom niet veilig en daarom moeten de coureurs hun snelheid aanpassen. Hier komt de safety car aan te pas. Al sinds 1996 levert Mercedes-Benz de safety car. Ook wordt de auto al 18 jaar door dezelfde man bestuurd: Bernd Maylander. Wanneer een safety car wordt ingezet, wordt er ondertussen zo snel mogelijk voor gezorgd dat de baan veilig wordt gemaakt.


Regenraces

Ook in de regen kan een safety car worden ingezet. Neem een voorbeeld aan Brazilië 2016, waar het flink regende tijdens de Grand Prix. Er werd meerdere keren een safety car ingezet, omdat het te onveilig was om op volle snelheid te racen. Daarnaast is de wedstrijd toen ook tijdelijk stilgelegd vanwege de extreme regenval. Op dit soort momenten besluit de wedstrijdleiding dat het weer zorgt voor onveilige situaties, waardoor Maylander het circuit op mag.

Regen Formule 1

Regels

Tijdens het inzetten van de safety car gelden er een aantal regels. Zo mogen coureurs elkaar tijdens de safety car periode niet inhalen. Ook mag de eerste rijder de safety car niet inhalen. Hierop staat een straf, vaak in de vorm van een time penalty. Wanneer de safety car het circuit verlaat, na het veilig verklaren van het circuit, mag de coureur die vooraan rijdt bepalen wanneer hij begint met racen. Ook hier geldt dat de achterliggende coureurs tot dat punt niet mogen inhalen. De race begint pas weer wanneer de leider dit bepaalt.


Virtual safety car

Naast de safety car die Mayland bestuurt, bestaat er sinds 2015 ook een virtual safety car. Hierbij komt er geen fysieke auto op de baan, maar moeten de rijders zelf snelheid minderen. De virtual safety car wordt ingeschakeld bij minder zwarte crashes of kleinere incidenten. De teams krijgen via het officiele nieuwskanaal te horen dat er een virtual safety car geldt, en moeten hierdoor hun snelheid minderen. Ook hierbij geldt dat zij andere coureurs niet mogen inhalen. Wanneer de virtual safety car periode stopt, krijgen de rijders de boodschap “VSC ENDING” te zien. Vervolgens zijn er groene vlaggen te zien, wat betekent dat zij weer op volle snelheid mogen racen.

Al met al zorgt de safety car ervoor dat de Formule 1 een stuk veiliger is. Na een crash worden alle stukken puin op de baan weggehaald. Door de safety car zijn coureurs alerter op eventuele brokken op het circuit en passen zij hun snelheid aan. Het is tenslotte zonde als meerdere coureurs uitvallen door één incident. 

Wil je meer lezen over de tactiek binnen de Formule 1? Dat kan hier!

Deel dit verhaal:

Facebook
Twitter